Ostatnia aktualizacja – 30.12.2016
Witam w moim "małym" poradniku związanego z konsolami i grami Nintendo. Artykuł ten powstał ponieważ ostatnio coraz częściej widzę pytania czy warto kupić 3DSa/Wii U lub czym różnią się od siebie wszystkie te wersje jednej konsoli. Starałem się podać się tutaj garść suchych faktów liczbowych oraz kompletnie obiektywnie do tego podejść od strony sprzętu. Wymienię również kilka gier na każdy z poniższych sprzętów, które polecam – to jak można się domyślić jest już zupełnie subiektywne. W związku z tym, oraz jako że po prostu nie we wszystko jeszcze mogłem zagrać, artykuł ten będzie aktualizowany co jakiś czas.
Zapewne zauważycie, że polecam przede wszystkim tytuły ekskluzywne dla konsol Nintendo. Konsole Nintendo mają to do siebie, że te najlepsze gry na ich konsole są ich własne. Mógłbym polecić tutaj również Darksiders II, Mass Effect 3, itp., ale zdobycie tych gier akurat na tę konsolę jest trudne i drogie. To świetne pozycje same w sobie, ale będzie taniej, łatwiej i "kompletniej" (tak jak to w przypadku Injustice) kupienie ich na PC lub inne konsole.
Czego nie znajdziesz w tym artykule:
Witam w moim "małym" poradniku związanego z konsolami i grami Nintendo. Artykuł ten powstał ponieważ ostatnio coraz częściej widzę pytania czy warto kupić 3DSa/Wii U lub czym różnią się od siebie wszystkie te wersje jednej konsoli. Starałem się podać się tutaj garść suchych faktów liczbowych oraz kompletnie obiektywnie do tego podejść od strony sprzętu. Wymienię również kilka gier na każdy z poniższych sprzętów, które polecam – to jak można się domyślić jest już zupełnie subiektywne. W związku z tym, oraz jako że po prostu nie we wszystko jeszcze mogłem zagrać, artykuł ten będzie aktualizowany co jakiś czas.
Zapewne zauważycie, że polecam przede wszystkim tytuły ekskluzywne dla konsol Nintendo. Konsole Nintendo mają to do siebie, że te najlepsze gry na ich konsole są ich własne. Mógłbym polecić tutaj również Darksiders II, Mass Effect 3, itp., ale zdobycie tych gier akurat na tę konsolę jest trudne i drogie. To świetne pozycje same w sobie, ale będzie taniej, łatwiej i "kompletniej" (tak jak to w przypadku Injustice) kupienie ich na PC lub inne konsole.
Czego nie znajdziesz w tym artykule:
- Odpowiedzi na pytanie "czy warto kupić konsolę X w roku XXXX". O tym musisz zadecydować sam np. na podstawie informacji zebranych przeze mnie poniżej.
- Jednoznacznego stwierdzenia, że model X konsoli Y jest wygodniejszy/lepszy od modelu Z. Ta decyzja również należy do Ciebie.
- Poradnika przejścia gry X lub gdzie ją kupić/ściągnąć.
- Spisu wszystkich gier na daną platformę – wymieniam tylko te tytuły, które przypadły mi do gustu.
Kilka pojęć na start:
Amiibo – figurki z bohaterami z gier Nintendo, które przechowują dane odnośnie danej gry i danej postaci z tej gry. Dzięki temu, np. mogę zabrać swoją postać do walki w Super Smash Bros. do kolegi. Lista wszystkich Amiibo i kompatybilnych gier jest tutaj.
Virtual Console – emulator gier retro na nowszych konsolach.
Cross-buy – system zakupów gier cyfrowych. Wystarczy zakupić grę na konsolę A, żeby móc w nią grać również na konsoli B. Nie ma potrzeby podwójnego wydawania pieniędzy... Nintendo jednak tego nie wspiera. Cross-buy najlepiej wypada na konsolach Sony.
Mii – nic innego jak avatar do naszego konta zarejestrowanego w konsoli imitującego naszą miniaturkę. Bez Mii nie da się założyć konta Nintendo ID. Mii można zmieniać, jednak Nintendo ID już nie.
Streetpass – system komunikacji między konsolami 3DS/2DS/NEW pełniący również funkcje społecznościowe. Kiedy konsole są wystarczająco blisko siebie, "widzą się" sygnalizując to zieloną diodą, zaś Mii zarejestrowane w konsoli spotykają się w aplikacji MiiPlaza. Tylko w tej aplikacji są minigry z Mii i tylko dzięki Streetpassom możliwe jest ich przejście. Niektóre gry wykorzystują Streetpassy do funkcji multiplayera. Wszystkie konsole 3DS/2DS/NEW są kompatybilne funkcjami Streetpass.
Miiverse – specjalny portal społecznościowy, tylko dla posiadaczy kont Nintendo ID. Dostępny jest przez przeglądarki ale również, a przede wszystkim najlepiej przeglądać go z poziomu konsoli. Wszystkie konsole Wii U i 3DS/2DS/NEW wspierają Miiverse.
Streetpass – system komunikacji między konsolami 3DS/2DS/NEW pełniący również funkcje społecznościowe. Kiedy konsole są wystarczająco blisko siebie, "widzą się" sygnalizując to zieloną diodą, zaś Mii zarejestrowane w konsoli spotykają się w aplikacji MiiPlaza. Tylko w tej aplikacji są minigry z Mii i tylko dzięki Streetpassom możliwe jest ich przejście. Niektóre gry wykorzystują Streetpassy do funkcji multiplayera. Wszystkie konsole 3DS/2DS/NEW są kompatybilne funkcjami Streetpass.
Miiverse – specjalny portal społecznościowy, tylko dla posiadaczy kont Nintendo ID. Dostępny jest przez przeglądarki ale również, a przede wszystkim najlepiej przeglądać go z poziomu konsoli. Wszystkie konsole Wii U i 3DS/2DS/NEW wspierają Miiverse.
Nintendo Wii U
Europejska premiera: 30.11.2012
Procesor: 1.24 GHz Tri-Core IBM PowerPC "Espress"
Pamięć: 2GB DDR3
Dysk: 8GB (Basic)/ 32 GB (Premium)
Dodatkowe: gniazdo na kartę SD, 4 gniazda USB na akcesoria/dysk zewnętrzny, gniazdo HDMI, gniazdo do sygnału analogowego, gniazdo do podłączenia sensor bara, napęd DVD, karta Wi-Fi IEEE 802.11 b/g/n, Bluetooth 4.0 (do połączenia z kontrolerami), czytnik NFC wbudowany w Gamepada
Kompatybilność wsteczna: Tak, ze wszystkimi grami i akcesoriami na Wii + tytuły na Virtual Console
Blokada regionalna: Tak
Podstawowy kontroler: Wii U Gamepad (w zestawie z konsolą zawsze jeden)
Maksymalnie obsługiwanych kontrolerów naraz: 5 (1 Gamepad + 4 kontrolery od Wii). Dzięki specjalnemu rozgałęziaczowi można grać w 8 osób w Super Smash Bros. 4, wymaga to jednak dodatkowych padów do GameCube'a.
Procesor: 1.24 GHz Tri-Core IBM PowerPC "Espress"
Pamięć: 2GB DDR3
Dysk: 8GB (Basic)/ 32 GB (Premium)
Dodatkowe: gniazdo na kartę SD, 4 gniazda USB na akcesoria/dysk zewnętrzny, gniazdo HDMI, gniazdo do sygnału analogowego, gniazdo do podłączenia sensor bara, napęd DVD, karta Wi-Fi IEEE 802.11 b/g/n, Bluetooth 4.0 (do połączenia z kontrolerami), czytnik NFC wbudowany w Gamepada
Kompatybilność wsteczna: Tak, ze wszystkimi grami i akcesoriami na Wii + tytuły na Virtual Console
Blokada regionalna: Tak
Podstawowy kontroler: Wii U Gamepad (w zestawie z konsolą zawsze jeden)
Maksymalnie obsługiwanych kontrolerów naraz: 5 (1 Gamepad + 4 kontrolery od Wii). Dzięki specjalnemu rozgałęziaczowi można grać w 8 osób w Super Smash Bros. 4, wymaga to jednak dodatkowych padów do GameCube'a.
Wii U to najnowsza konsola domowa Nintendo. W zestawie z konsolą znajdziemy wszystko potrzebne do pierwszego uruchomienia sprzętu i gry. Istnieją dwie wersje konsoli: Basic oraz Premium. Wersja Basic ZAWSZE jest w białym kolorze i ZAWSZE ma 8 GB pamięci wewnętrznej. Analogicznie, wersja Premium ZAWSZE jest koloru czarnego i ZAWSZE MA 32 GB pamięci wewnętrznej. Obie wersje różnią się tylko i wyłącznie pojemnością dysku i kolorem obudowy. Pojemność dysku jest współdzielona zarówno dla systemu, jak i gier. W przypadku zbyt małej ilości miejsca na dysku, można przez USB podłączyć do konsoli pendrive lub dysk zewnętrzny 2.5 cala lub 3.5 cala. Należy mieć na uwadze to, że w przypadku dysków 2.5" prawdopodobnie trzeba będzie go podłączyć za pomocą kabla USB typu Y. Wii U nie odtwarza żadnych multimediów (filmów, muzyki, zdjęć), niezależnie czy są na dysku czy na płycie.
Możliwe jest pobieranie gier w wersji cyfrowej za pomocą zainstalowanej aplikacji Nintendo eShop. W tym celu konieczne jest utworzenie konta w sklepie. Loginem jest Nintendo ID, jest to również nazwa naszego konta w konsoli. To Nintendo ID podajemy znajomym do wspólnej zabawy przez sieć. Każde Nintendo ID ma swój avatar, ludzika Mii. Na jednej konsoli może być utworzonych kilka kont. Niezależnie od tego, co pobrał/kupił jeden użytkownik, drugi może z pobranych rzeczy korzystać, pod warunkiem, że nie ma blokady rodzicielskiej, a tytuł ma oznaczenie PEGI +18. Każde konto może mieć inny kraj, ale nie może mieć innego kontynentu. Np. skoro mam europejską konsolę, mogę utworzyć konta na różne kraje europejskie, ale nie utworzę konta na USA. Na Nintendo eShop znajdują się gry na Wii U, indie oraz Virtual Console. Zakupy cyfrowe są przypisywane jednocześnie do konsoli i do konta. Nie będę mógł zalogować sie na swoje konto na konsoli kolegi. W gamepadzie wbudowany jest już czytnik NFC, który pozwala na stosowanie Amiibo w kompatybilnych grach. Nintendo Wii U jest kompatybilne z Wii i można wykonać również system transfer z jednej konsoli na drugą (więcej informacji na ten temat niżej, przy opisie Wii).
Polecane przeze mnie gry na Wii U:
- Mario Kart 8 (Wyścigi),
- Rayman Legends (Platformówka 2D),
- Yoshi's Wolly World (Platformówka 2D),
- Pikmin 3 (Strategia),
- The Legend of Zelda: Wind Waker HD (Przygodówka akcji),
- The Legend of Zelda: Twilight Princess HD (Przygodówka akcji),
- Super Mario 3D World (Platformówka 3D),
- Star Fox Zero (Akcja),
- Bayonetta 2 (Akcja, Slasher),
- Xenoblade Chonicles X (RPG),
- Donkey Kong Country: Tropical Freeze (Platformówka 2D),
- LEGO City Undercover (Przygodówka akcji),
- Super Smash Bros. for Wii U (Bijatyka),
- Axiom Verge (Przygodówka akcji) – dostępna tylko na eShopie,
- Another World: 20th Anniversary Edition (Przygodówka akcji) – dostępna tylko na eShopie,
- wszystkie niżej polecane przeze mnie gry na Wii.
Polecane przeze mnie gry z Virtual Console:
- Earthbound Beginnings [NES] (jRPG) – po raz pierwszy dostępne poza Japonią,
- Earthbound [SNES] (jRPG) – po raz pierwszy dostępne poza Japonią i Ameryką,
- Super Mario Bros.: Lost Levels [NES] (Platformówka 2D),
- Super Mario World [SNES] (Platformówka 2D),
- Super Metroid [SNES] (Przygodówka akcji),
- The Legend of Zelda: A Link to the Past [SNES] (Przygodówka akcji),
- The Legend of Zelda: Ocarina of Time [N64] (Przygodówka akcji),
- Super Mario 64 [N64] (Platformówka 3D),
- Golden Sun [GBA] (RPG),
- Mario & Luigi: Superstar Saga [GBA] (RPG)
- Metroid: Zero Mission [GBA] (Przygodówka akcji),
- Metroid Fusion [GBA] (Przygodówka akcji),
- New Super Mario Bros. [NDS] (Platformówka 2D),
- The Legend of Zelda: Phantom Hourglass [NDS] (Przygodówka akcji),
- The Legend of Zelda: Spirit Tracks [NDS] (Przygodówka akcji),
- Metroid Prime Trilogy [Wii] (Adventure FPS),
- Xenoblade Chronicles [Wii] (RPG).
Moim zdaniem: Wii U to najlepsza obecnie konsola Nintendo na rynku. Gier specjalnie pod tę konsolę jest niewiele, ale są najwyższej jakości działają w 1080p w 60 klatkach, a dzięki kompatybilności wstecznej i niskim cenom gier VC to najlepszy wybór jeśli chodzi o konsolę imprezową, ale nie tylko. Te gry dostarczają niemało frajdy na co dzień, w trakcie samotnych wieczorów.
Nintendo 3DS/Nintendo 3DS XL
Europejska premiera: 25.03.2011
Procesor: Dual-Core ARM11 MPCore, single-core ARM9
Pamięć: 128 MB FCRAM, 6 MB VRAM
Dysk: 1GB + 2GB karta SD / 4GB w 3DSXL
Dodatkowe: 2 ekrany, dolny dotykowy, górny wyświetlający obraz w 3D bez konieczności używania okularów
Kompatybilność wsteczna: Tak, ze wszystkimi grami na Nintendo DS + tytuły na Virtual Console
Blokada regionalna: Tak
Multiplayer: Bezprzewodowy lokalnie/przez sieć
Procesor: Dual-Core ARM11 MPCore, single-core ARM9
Pamięć: 128 MB FCRAM, 6 MB VRAM
Dysk: 1GB + 2GB karta SD / 4GB w 3DSXL
Dodatkowe: 2 ekrany, dolny dotykowy, górny wyświetlający obraz w 3D bez konieczności używania okularów
Kompatybilność wsteczna: Tak, ze wszystkimi grami na Nintendo DS + tytuły na Virtual Console
Blokada regionalna: Tak
Multiplayer: Bezprzewodowy lokalnie/przez sieć
Nintendo 2DS
Europejska premiera: 12.10.2013
Procesor: Dual-Core ARM11 MPCore, single-core ARM9
Pamięć: 128 MB FCRAM, 6 MB VRAM
Dysk: 1GB + 4GB karta SD
Dodatkowe: 2 ekrany, dolny dotykowy
Kompatybilność wsteczna: Tak, ze wszystkimi grami na Nintendo DS + tytuły na Virtual Console
Blokada regionalna: Tak
Multiplayer: Bezprzewodowy lokalnie/przez sieć
Tym razem jest nieco bardziej skomplikowanie. Tutaj ludziom wszystko się miesza i stąd powstają pytania "co kupić?". Wbrew pozorom mamy do czynienia tutaj cały czas z jedną i tą samą konsolą – Nintendo 3DS – ale w jej róznych wersjach. Postaram się opisać drobne różnice najprościej jak potrafię.
Nintendo 3DS wyszło jako pierwsze. Nintendo 3DS i Nintendo 3DS XL różnią się od siebie tylko rozmiarem. Wszystkie dane techniczne pozostają takie same.
Procesor: Dual-Core ARM11 MPCore, single-core ARM9
Pamięć: 128 MB FCRAM, 6 MB VRAM
Dysk: 1GB + 4GB karta SD
Dodatkowe: 2 ekrany, dolny dotykowy
Kompatybilność wsteczna: Tak, ze wszystkimi grami na Nintendo DS + tytuły na Virtual Console
Blokada regionalna: Tak
Multiplayer: Bezprzewodowy lokalnie/przez sieć
Tym razem jest nieco bardziej skomplikowanie. Tutaj ludziom wszystko się miesza i stąd powstają pytania "co kupić?". Wbrew pozorom mamy do czynienia tutaj cały czas z jedną i tą samą konsolą – Nintendo 3DS – ale w jej róznych wersjach. Postaram się opisać drobne różnice najprościej jak potrafię.
Nintendo 3DS wyszło jako pierwsze. Nintendo 3DS i Nintendo 3DS XL różnią się od siebie tylko rozmiarem. Wszystkie dane techniczne pozostają takie same.
Nintendo 2DS to tak naprawdę Nintendo 3DS w innej obudowie – nieskładanej. W tej konsoli brakuje również wsparcia dla efektu 3D. Poza tym, jak widać po danych technicznych, nie ma żadnych różnic. Wersja ta powstała w trosce o najmłodszych. Efekt 3D dla dzieci poniżej 6. roku życia może być szkodliwy, ponieważ wtedy kształtuje im się jeszcze wzrok. Nieskładana obudowa to również puszczenie oka w stronę rodziców – konsola bez zawiasów jest mniej podatna na uszkodzenia zewnętrzne, a że nie ma tu zawiasów w ogóle, nie połamią się. Nintendo 2DS oraz 3DS XL nie mają ładowarki w zestawie. Należy ją dokupić oddzielnie.
Bez znaczenia, którą wersję wybieramy, środek i system wygląda identycznie. Podobnie jak w przypadku Wii U, możliwe jest dokonywanie zakupów cyfrowych w Nintendo eShop. W tym celu, tak samo potrzebne jest konto z ludzikiem Mii. Konsola przenośna pozwala jednak na założenie jednego konta na jednej konsoli. Połączone konto, nie może zostać od niej odłączone. Zakupy są przypisywane i do konsoli i do konta. Tracąc konsolę, nie wystarczy zalogować się na swoje dotychczasowe konto. Jeśli chcemy odzyskać utracone gry, nie obędzie się bez skontaktowania się z supportem Nintendo. Można jednak przenieść dane z jednej konsoli do drugiej, za pomocą opcji System transfer. Należy wtedy jednak pamiętać, że WSZYSTKO co jest na nowej konsoli zostanie nadpisane danymi ze starej konsoli. Można dokonać transferu danych nawet z Nintendo DSi, należy jednak pamiętać, że obie konsole muszą być obok siebie – nie jest możliwy transfer przez internet.
"Goła" konsola nie jest kompatybilna z figurkami Amiibo. Żeby użyć figurki z Nintendo 3DS/2DS potrzebujemy oddzielnego czytnika amiibo - ten łączy się z konsolą przez podczerwień. Nintendo 3DS/2DS jest kompatybilne wstecz z grami z Nintendo DS, ma także swoje indywidualne tytuły na Virtual Console. Pomimo tego, że każda wersja 3DSa ma blokadę regionalną, bez problemu uruchomimy na niej gry na Nintendo DS z innego regionu.
- The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D (Przygodówka akcji),
- The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D (Przygodówka akcji),
- Star Fox 64 3D (Akcja),
- Cave Story (Platformówka 2D) – dostępna tylko na eShopie,
- Phoenix Wright Trilogy (Przygodówka Point&Click, Visual Novel) – dostępna tylko na eShopie,
- Phoenix Wright: Dual Destinies (Przygodówka Point&Click, Visual Novel) – dostępna tylko na eShopie,
- Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance (RPG),
- Mario Kart 7 (Wyścigi),
- Fire Emblem: Awakening (Strategia),
- Picross 3D: Round 2 (Gra logiczna),
- Tales of the Abyss (RPG),
- Virtue's Last Reward (Visual Novel),
- Zero Escape: Zero Time Dilemma (Visual Novel) – dostępna tylko na eShopie,
- Super Smash Bros. for 3DS (Bijatyka),
- Another World: 20th Anniversary Edition (Przygodówka akcji) – dostępna tylko na eShopie,
- wszystkie niżej polecane przeze mnie gry na Nintendo DS.
Polecane przeze mnie gry z Virtual Console:
- The Legend of Zelda: Link's Awakening DX [GBC] (Przygodówka akcji),
- Pokemon Red/Blue/Yellow Version [GB] (RPG),
- Wario Land 3 [GBC] (Platformówka 2D),
- Shantae [GBC] (Platformówka 2D),
- Super Mario Bros. (seria) (Platformówka 2D).
NEW Nintendo 3DS/NEW Nintendo 3DS XL
Europejska premiera: 13.02.2015
Procesor: 268 MHz ARM11 MPCore quad-core
Pamięć: 256 MB (64MB dla systemu), 10 MB VRAM
Dysk: 1GB + 4GB karta SD
Dodatkowe: 2 ekrany, dolny dotykowy, górny wyświetlający obraz w 3D bez konieczności używania okularów, C-Stick jako drugi analog, wbudowany czytnik NFC do Amiibo
Kompatybilność wsteczna: Tak, ze wszystkimi grami na Nintendo DS + tytuły na Virtual Console
Blokada regionalna: Tak
Procesor: 268 MHz ARM11 MPCore quad-core
Pamięć: 256 MB (64MB dla systemu), 10 MB VRAM
Dysk: 1GB + 4GB karta SD
Dodatkowe: 2 ekrany, dolny dotykowy, górny wyświetlający obraz w 3D bez konieczności używania okularów, C-Stick jako drugi analog, wbudowany czytnik NFC do Amiibo
Kompatybilność wsteczna: Tak, ze wszystkimi grami na Nintendo DS + tytuły na Virtual Console
Blokada regionalna: Tak
Multiplayer: Bezprzewodowy lokalnie/przez sieć
NEW Nintendo 3DS to najnowsza konsola przenośna. Różni się danymi technicznymi od swoich poprzedników, lepszym efektem 3D, dodatkowym "analogiem" oraz baterią. Ta konsola również wyszła w dwóch wersjach, zwykłej i XL. NEW Nintendo 3DS oraz NEW Nintendo 3DS XL mają takie same dane techniczne. Różnica jest, oczywiście, w rozmiarach oraz obudowie. W NEW Nintendo 3DS są tzw. cover plates - nakładki na obudowy w celu personalizacji własnej konsolki. Nakładki takie są łatwo dostępne również w Polsce i jest to dobra alternatywa dla osób, które kiedyś lubiły bawić się w oklejanie swoich kieszonsolek. Tym razem nie niszczymy naszego sprzętu, ale faktycznie go upiększamy. NEW Nintendo 3DS XL nie ma obudowy przystosowanej do zmiany tych nakładek.
NEW Nintendo 3DS wspiera wszystkie gry, które zostały wymienione powyżej (i również nie posiada blokady na gry NDS), ale ma też swoje ekskluzywne tytuły. Niedawno konsola dostała wsparcie Virtual Console gier na SNESa. NEW Nintendo 3DS ma też wbudowany czytnik NFC do Amiibo, dzięki czemu nie jest wymagany żaden dodatkowy zakup. Z drugiej strony w pudle z konsolą nie ma ładowarki – należy ją dokupić oddzielnie.
Gry TYLKO na NEW Nintendo 3DS:
NEW Nintendo 3DS to najnowsza konsola przenośna. Różni się danymi technicznymi od swoich poprzedników, lepszym efektem 3D, dodatkowym "analogiem" oraz baterią. Ta konsola również wyszła w dwóch wersjach, zwykłej i XL. NEW Nintendo 3DS oraz NEW Nintendo 3DS XL mają takie same dane techniczne. Różnica jest, oczywiście, w rozmiarach oraz obudowie. W NEW Nintendo 3DS są tzw. cover plates - nakładki na obudowy w celu personalizacji własnej konsolki. Nakładki takie są łatwo dostępne również w Polsce i jest to dobra alternatywa dla osób, które kiedyś lubiły bawić się w oklejanie swoich kieszonsolek. Tym razem nie niszczymy naszego sprzętu, ale faktycznie go upiększamy. NEW Nintendo 3DS XL nie ma obudowy przystosowanej do zmiany tych nakładek.
NEW Nintendo 3DS wspiera wszystkie gry, które zostały wymienione powyżej (i również nie posiada blokady na gry NDS), ale ma też swoje ekskluzywne tytuły. Niedawno konsola dostała wsparcie Virtual Console gier na SNESa. NEW Nintendo 3DS ma też wbudowany czytnik NFC do Amiibo, dzięki czemu nie jest wymagany żaden dodatkowy zakup. Z drugiej strony w pudle z konsolą nie ma ładowarki – należy ją dokupić oddzielnie.
Gry TYLKO na NEW Nintendo 3DS:
- Xenoblade Chronicles 3D (RPG) – port wersji na Wii,
- The Binding of Isaac Rebirth (Przygodówka akcji),
- Futuridium EP Deluxe (shoot 'em up),
- Lifespeed (Wyścigi),
- Mini Mario and Friends amiibo Challenge (Mini-gry),
- Wind Up Knight 2 (Platformówka),
- Runbow (Gra imprezowa, platformówka),
- forma.8 (Przygodówka akcji).
Moim zdaniem: Jeśli masz Nintendo 3DS/2DS trochę bez sensu jest wymiana konsoli na NEW. Sam do tej pory korzystam ze starego Nintendo 3DS (tzw. classica, nie XL). Eklsuzywnych tytułów jest garść, jak widać, zaś dodatkowe "ficzery" z nowej konsoli w starych grach są znikome. Jeśli natomiast stoisz przed zakupem pierwszej kieszonsolki, NEW Nintendo 3DS prawdopodobnie będzie najlepszym wyjściem.
Poniżej skupiam się tylko na Wii oraz NDS, czyli konsol już "retro". Nowych graczy zapewne zainteresuje lista polecanych gier – te są przecież kompatybilne z Wii U oraz 3DSem. Pozostali, być może dowiedzą się czegoś nowego o tych konsolkach. Podobnie jak wyżej, polecam przede wszystkim tytuły ekskluzywne na te konsole, chyba, że dany tytuł multiplatformowy jest na tyle inny (i dobry), że warto go sprawdzić również na Wii / NDS.
Nintendo Wii
Europejska premiera: 08.12.2006
Procesor: IBM PowerPC "Broadway" 729 MHz
Pamięć: 88MB, 24MB MoSys 1T-SRAM, 324MHZ, 2.7GB/s bandwidth
Dysk: 512 MB + karta SD
Dodatkowe: gniazdo na kartę SD, 2 gniazda USB 2.0 na akcesoria, gniazdo do sygnału analogowego, gniazdo do podłączenia sensor bara, napęd DVD, karta Wi-Fi IEEE 802.11 b/g, Bluetooth (do połączenia z kontrolerami), 4 gniazda do padów od GameCube'a, 2 gniazda na karty pamięci od GameCube'a
Kompatybilność wsteczna: Tak, ze wszystkimi grami na Nintendo GameCube + tytuły na Virtual Console
Blokada regionalna: Tak
Podstawowy kontroler: Wii Remote
Maksymalnie obsługiwanych kontrolerów naraz: 4
Wii odniosło największy sukces komercyjny ze wszystkich konsol stacjonarnych Nintendo. Dysk wbudowany w konsolę ma pojemność 512 MB i to na nią instalujemy tytuły zakupione cyfrowo. Co prawda jest slot na karty SD, na które możemy przenosić gry kupione na Wii Shopie, ale w celu ich uruchomienia i tak potrzebujemy wolnego miejsca na dysku konsoli. Co ważne – na cyfrowym sklepie nie kupimy pełnych gier na Wii. Tam są tylko i wyłącznie "małe" gry (tzw. WiiWare) lub Virtual Console (cyfrowe wersje gier ze starszych konsol). Oznacza to, że na dysku konsoli możemy zapisywać dane tylko i wyłącznie związane z Wii. Pomimo tego, że konsola jest kompatybilna wstecz z GameCubem, nie zapiszemy naszych save'ów z gier na tę konsolę w pamięci Wii – do tego będziemy potrzebować karty pamięci od GameCube'a oraz oczywiście pad od tejże konsoli, aby w ogóle mieć możliwość gry. Pomimo napędu DVD oraz wejść USB, nie odtworzymy na Wii żadnych multimediów. Są różne wersje kolorystyczne, które niczym się nie różnią, ale pod koniec życia konsoli powstały nowe modele ze zmianami.
W 2011 roku na rynku pojawiła się Wii Family Edition, z której zostało usunięte wsparcie dla GCN. Warto na to zwrócić uwagę, jeśli zależy Wam na kompatybilności wstecznej z tą konsolą. Jedyną zmianą wizualną jest położenie napisów na froncie konsoli. Jeśli się ją położy, to w starszych modelach te napisy są pionowe, zaś w Family Edition poziome.
Procesor: IBM PowerPC "Broadway" 729 MHz
Pamięć: 88MB, 24MB MoSys 1T-SRAM, 324MHZ, 2.7GB/s bandwidth
Dysk: 512 MB + karta SD
Dodatkowe: gniazdo na kartę SD, 2 gniazda USB 2.0 na akcesoria, gniazdo do sygnału analogowego, gniazdo do podłączenia sensor bara, napęd DVD, karta Wi-Fi IEEE 802.11 b/g, Bluetooth (do połączenia z kontrolerami), 4 gniazda do padów od GameCube'a, 2 gniazda na karty pamięci od GameCube'a
Kompatybilność wsteczna: Tak, ze wszystkimi grami na Nintendo GameCube + tytuły na Virtual Console
Blokada regionalna: Tak
Podstawowy kontroler: Wii Remote
Maksymalnie obsługiwanych kontrolerów naraz: 4
Wii odniosło największy sukces komercyjny ze wszystkich konsol stacjonarnych Nintendo. Dysk wbudowany w konsolę ma pojemność 512 MB i to na nią instalujemy tytuły zakupione cyfrowo. Co prawda jest slot na karty SD, na które możemy przenosić gry kupione na Wii Shopie, ale w celu ich uruchomienia i tak potrzebujemy wolnego miejsca na dysku konsoli. Co ważne – na cyfrowym sklepie nie kupimy pełnych gier na Wii. Tam są tylko i wyłącznie "małe" gry (tzw. WiiWare) lub Virtual Console (cyfrowe wersje gier ze starszych konsol). Oznacza to, że na dysku konsoli możemy zapisywać dane tylko i wyłącznie związane z Wii. Pomimo tego, że konsola jest kompatybilna wstecz z GameCubem, nie zapiszemy naszych save'ów z gier na tę konsolę w pamięci Wii – do tego będziemy potrzebować karty pamięci od GameCube'a oraz oczywiście pad od tejże konsoli, aby w ogóle mieć możliwość gry. Pomimo napędu DVD oraz wejść USB, nie odtworzymy na Wii żadnych multimediów. Są różne wersje kolorystyczne, które niczym się nie różnią, ale pod koniec życia konsoli powstały nowe modele ze zmianami.
W 2011 roku na rynku pojawiła się Wii Family Edition, z której zostało usunięte wsparcie dla GCN. Warto na to zwrócić uwagę, jeśli zależy Wam na kompatybilności wstecznej z tą konsolą. Jedyną zmianą wizualną jest położenie napisów na froncie konsoli. Jeśli się ją położy, to w starszych modelach te napisy są pionowe, zaś w Family Edition poziome.
Drugi model ze zmianami to Wii Mini wyprodukowane w 2013 roku, które przeszło drastyczną zmianę wizualną. Ta wersja również nie jest kompatybilna wstecz, dodatkowo usunięto z niej moduł Wi-Fi, slot na kartę SD oraz jeden z portów USB. Brak dostępu do internetu oznacza brak Wii Shopu w tej konsoli.
Poza tymi zmianami, każda z konsol ma identyczne osiągi.
Niezależnie od wybranego modelu, w podstawowym wyposażeniu znajdziemy już wszystko potrzebne do pierwszego uruchomienia konsoli oraz gry: okablowanie, Wii Remote + nunchuck oraz czytnik podczerwieni do naszego kontrolera. Bez niego, żaden z kontrolerów ruchowych nie będzie działał. Do samego Wii Remote można podłączyć nie tylko nunchucka, ale również np. Classic Controller Pro. Późniejsze modele Wii Remote są wyposażone w dodatkowy moduł "Wii Motion Plus". Pozwala on na dokładniejsze odczytywanie ruchów, a do niektórych gier jest nawet wymagany. Samodzielną dostawkę z Plusem można dokupić oddzielnie i podłączyć do starszych kontrolerów.
Wii wprowadziło również avatary, tzw. Mii. W przeciwieństwie do nowszych konsol, te avatary nie są powiązane z żadnym kontem, ponieważ takowych Wii nie posiada. Mii w tym przypadku są tylko poboczną aplikacją do zabawy w tworzenie miniaturki ludzików. Wszystko co zostanie zakupione cyfrowo, jest przypisywane tylko do konsoli. W przypadku nieodwracalnego uszkodzenia sprzętu, wszystko przepada. Można przenieść całkowicie swoje dane na Wii U za pomocą aplikacji System Transfer. Trzeba ją jednak uprzednio pobrać z Wii Shopu, oraz obie konsole muszą być w jednym pomieszczeniu – nie jest możliwe wykonanie transferu przez internet. Produkcja Wii została zakończona w 2011 roku, zaś funkcje sieciowe w grach 20 maja 2014 roku. Oznacza to, że od tamtej pory nie jest już możliwa gra ze znajomymi po sieci. Mimo to, sklep cyfrowy działa po dziś dzień.
Polecane przeze mnie gry na Wii:
Pamiętajcie – wszystkie gry na Wii są kompatybilne z Wii U!
- Mario Kart Wii (Wyścigi),
- Super Smash Bros. Brawl (Bijatyka),
- Metroid Prmie Trilogy (Adventure FPS) – dostępne również na Wii U jako tytuł Virtual Console,
- Metroid Prime 3: Corruption (Adventure FPS),
- The Legend of Zelda: Skyward Sword (Przygodówka akcji) – wymaga Wii Motion Plus,
- The Legend of Zelda: Twilight Princess (Przygodówka akcji) – na Wii U dostępna jest również wersja HD,
- The Last Story (RPG),
- No More Heroes (Akcja),
- Xenoblade Chronicles (RPG) – dostępne również na Wii U jako tytuł Virtual Console,
- Phoenix Wright (seria) (Przygodówka Point&Click, Visual Novel) – dostępna tylko na WiiShop,
- BIT.TRIP (seria) (Gra rytmiczna) – dostępna tylko na WiiShop,
- Ōkami (Przygodówka akcji),
- Sonic Colours (Platformówka 2D),
- Wii Sports Resort (Minigry sportowe) – wymaga Wii Motion Plus,
- Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi 2 / Budokai Tenkaichi 3 (Bijatyka),
- Crash of the Titans (Platformówka 3D).
Polecane gry na Nintendo GameCube:
- Metroid Prime (Adventure FPS),
- Metroid Prime 2 (Adventure FPS),
- Sonic Heroes (Platformówka 3D),
- Metal Gear Solid: The Twin Snakes (Skradanka/Akcja),
- The Legend of Zelda: Twilight Princess (Przygodówka akcji) – na Wii U dostępna jest również wersja HD,
- The Legend of Zelda: Wind Waker (Przygodówka akcji) – na Wii U dostępna jest również wersja HD,
- Luigi's Mansion (Przygodówka),
- Eternal Darkness (Horror),
- Super Smash Bros. Melee (Bijatyka),
- Soul Calibur II (Bijatyka),
- Viewtiful Joe (Akcja, Beat 'em up),
Polecane przeze mnie gry z Virtual Console:
- Super Metroid [SNES] (Przygodówka akcji) – dostępna również na Wii U jako tytuł Virtual Console,
- Chrono Trigger [SNES] (RPG),
- Super Mario RPG: Legend of Seven Stars [SNES] (RPG) – dostępna również na Wii U jako tytuł Virtual Console,
- Super Mario 64 [N64] (Platformówka 3D) – dostępna również na Wii U jako tytuł Virtual Console,
- The Legend of Zelda: Ocarina of Time [N64] (Przygodówka akcji) – dostępna również na Wii U jako tytuł Virtual Console,
- The Legend of Zelda: Majora's Mask [N64] (Przygodówka akcji),
- The Legend of Zelda: A Link to the Past [SNES] (Przygodówka akcji) – dostępna również na Wii U jako tytuł Virtual Console,
- Super Smash Bros. [N64] (Bijatyka),
- Earthworm Jim 2 [Sega Mega Drive] (Platformówka 2D),
- Sonic The Hedgehog 3 [Sega Mega Drive] (Platformówka 2D),
- Kirby's Adventure [NES] (Platformówka 2D) – dostępna również na Wii U jako tytuł Virtual Console,
- Paper Mario [N64] (RPG) – dostępna również na Wii U jako tytuł Virtual Console,
- Super Mario World [SNES] (Platformówka 2D) – dostępna również na Wii U jako tytuł Virtual Console,
- Super Mario Bros. (seria) [NES] (Platformówka 2D) – dostępna również na Wii U jako tytuł Virtual Console,
Moim zdaniem: Wii było świetną konsolą, sam bawię się dzięki niej do dzisiaj. Wiele osób w momencie premiery Wii U uznało, że ta najnowsze dziecko Big N nie ma sensu i zwyczajnie nie przesiadali się oni na ten sprzęt zostając przy starszym bracie. Gdyby nie wyłączenie usług sieciowych w grach na Wii, prawdopodobnie Wii U sprzedałoby się jeszcze gorzej. Chociaż gier polecam niewiele, wyszło ich na Wii mnóstwo, przez co trzeba uważać na crapy. Sterowanie ruchowe działa jak należy, kompatybilność wsteczna to duży atut, w dodatku każde Wii można bez większych problemów odblokować u siebie w domu. Daje to takie benefity jak np. zdjęcie blokady regionalnej oraz oglądanie multimediów na konsoli. Byłem przeciwny tej konsoli, dopóki sam nie sprawdziłem jej na własnej skórze, kilka lat już po premierze. Nie żałuję ani chwili spędzonej z Wii oraz ani jednej złotówki wydanej na tę platformę. Dzisiaj wielu graczy odstrasza brak HDMI. W tej sytuacji mogę odpowiedzieć tylko "współczuję".
Nintendo DS / Nintendo DS Lite
Europejska premiera: 11.03.2005
Procesor: 67.028 MHz ARM946E-S i 33.514 MHz ARM7TDMI
Pamięć: 4 MB SRAM
Dysk: BRAK
Dodatkowe: 2 ekrany, z czego dolny dotykowy, Wi-Fi 802.11, slot na gry GameBoy Advance
Kompatybilność wsteczna: Tak, ze wszystkimi grami na GameBoy Advance
Blokada regionalna: NIE
Procesor: 67.028 MHz ARM946E-S i 33.514 MHz ARM7TDMI
Pamięć: 4 MB SRAM
Dysk: BRAK
Dodatkowe: 2 ekrany, z czego dolny dotykowy, Wi-Fi 802.11, slot na gry GameBoy Advance
Kompatybilność wsteczna: Tak, ze wszystkimi grami na GameBoy Advance
Blokada regionalna: NIE
Multiplayer: Bezprzewodowy lokalnie/przez sieć
Nintendo DS to najlepiej sprzedająca się konsola przenośna na świecie i druga na liście wszystkich konsol (stan sprzedaży na 06.06.2016: 158 mln sprzedanych sztuk). W 2006 roku wyszła wersja Lite konsoli. Niezależnie od modelu, dane techniczne pozostają bez zmian. Jedyną różnicą jest inna, mniejsza obudowa w w wersji Lite oraz pojemniejsza bateria. Obie wersje konsoli są kompatybilne wstecz z grami na GameBoy Advance – nie ma tu wsparcia dla tytułów GameBoy Color i starszych. Nintendo DS / Lite nie miało też specjalnie rozbudowanego "systemu operacyjnego". Po uruchomieniu konsoli za pomocą ekranu dotykowego można było wejść w ustawienia, uruchomić multiplayer dla gier wspierających Download Play, PictoChat oraz, oczywiście, uruchomić grę. Download Play to specjalna funckja dla gier z multiplayerem. Wystarczy, że tylko jedna osoba będzie posiadała dany cartidge. Lista gier, która wspiera taki tryb jest dostępna np. tutaj. PictoChat to aplikacja do komunikacji pomiędzy posiadaczami Nintendo DS. Trzeba jednak być w zasięgu modułu wireless konsoli. Nie jest możliwa komunikacja przez internet, chociaż konsola posiada funkcję gry sieciowej. Nintendo DS umożliwa grę przez internet za pomocą Wi-Fi, ale nie rozpoznaje zabezpieczeń nowszych niż WEP. Podobnie jak w przypadku Nintendo Wii, multiplayer do gier NDS został wyłączony 20 maja 2014 roku. Gry online używały tzw. Friend Code, unikatowego numeru gracza, jednakże w przeciwieństwie do Nintendo 3DS, w tym przypadku każda gra ma swój oddzielny FC. Nie jest on w żaden sposób przypisywany do konsoli. Nintendo DS nie ma żadnych blokad regionalnych, ani na własne tytuły, ani na GameBoya. Co ciekawe, gry NDS też nie mają blokady regionalnej, co oznacza, że na Nintendo 3DS również zadziałają tytuły z innych regionów.
Nintendo DS to najlepiej sprzedająca się konsola przenośna na świecie i druga na liście wszystkich konsol (stan sprzedaży na 06.06.2016: 158 mln sprzedanych sztuk). W 2006 roku wyszła wersja Lite konsoli. Niezależnie od modelu, dane techniczne pozostają bez zmian. Jedyną różnicą jest inna, mniejsza obudowa w w wersji Lite oraz pojemniejsza bateria. Obie wersje konsoli są kompatybilne wstecz z grami na GameBoy Advance – nie ma tu wsparcia dla tytułów GameBoy Color i starszych. Nintendo DS / Lite nie miało też specjalnie rozbudowanego "systemu operacyjnego". Po uruchomieniu konsoli za pomocą ekranu dotykowego można było wejść w ustawienia, uruchomić multiplayer dla gier wspierających Download Play, PictoChat oraz, oczywiście, uruchomić grę. Download Play to specjalna funckja dla gier z multiplayerem. Wystarczy, że tylko jedna osoba będzie posiadała dany cartidge. Lista gier, która wspiera taki tryb jest dostępna np. tutaj. PictoChat to aplikacja do komunikacji pomiędzy posiadaczami Nintendo DS. Trzeba jednak być w zasięgu modułu wireless konsoli. Nie jest możliwa komunikacja przez internet, chociaż konsola posiada funkcję gry sieciowej. Nintendo DS umożliwa grę przez internet za pomocą Wi-Fi, ale nie rozpoznaje zabezpieczeń nowszych niż WEP. Podobnie jak w przypadku Nintendo Wii, multiplayer do gier NDS został wyłączony 20 maja 2014 roku. Gry online używały tzw. Friend Code, unikatowego numeru gracza, jednakże w przeciwieństwie do Nintendo 3DS, w tym przypadku każda gra ma swój oddzielny FC. Nie jest on w żaden sposób przypisywany do konsoli. Nintendo DS nie ma żadnych blokad regionalnych, ani na własne tytuły, ani na GameBoya. Co ciekawe, gry NDS też nie mają blokady regionalnej, co oznacza, że na Nintendo 3DS również zadziałają tytuły z innych regionów.
Konsola nie jest w stanie odtworzyć jakichkolwiek multimediów samodzielnie. W 2006 roku na rynku pojawiło się Nintendo DS Browser, przeglądarka internetowa dla Nintendo DS, która w zestawie ma dodatkowy RAM. Jest to jedyny sposób na przeglądanie internetu na tej konsoli. Również w 2006 roku na rynek trafił MP3 Player dla Nintendo DS oraz GameBoya Advance, jedyna metoda na legalnie uruchomienie muzyki oraz wideo na tych konsolach.
Polecane przeze mnie gry na Nintendo DS:
Pamiętajcie, że wszystkie gry na Nintendo DS są komaptybilne z 3DSem oraz DSi, niezależnie od regionu!
- The Legend of Zelda: Phantom Hourglass (Przygodówka akcji) – dostępne również na Wii U jako tytuł Virtual Console,
- The Legend of Zelda: Spirit Tracks (Przygodówka akcji) – dostępne również na Wii U jako tytuł Virtual Console,
- Super Robot Taisen OG Saga: Endless Frontier (RPG),
- Final Fantasy IV (RPG),
- Chrono Trigger (RPG),
- Kingdom Hearts: 358/2 Days (RPG),
- Phoenix Wright (seria) (Przygodówka Point&Click, Visual Novel) – dostępna również jako Phoenix Wright Trilogy na Nintendo 3DS eShop,
- Tetris DS (Gra zręcznościowa),
- Pokemon Diamond / Pearl / Platinum (RPG),
- Pokemon HeartGold / SoulSilver (RPG),
- Sonic Rush (Platformówka 2D),
- Dragon Ball Z: Attack of The Saiyans (RPG),
- Dragon Ball: Origins 2 (Przygodówka akcji),
- Grand Theft Auto: Chinatown Wars (Akcja),
- Castlevania (seria) (Przygodówka akcji),
- Super Mario 64 DS (Platformówka 3D) – dostępne również na Wii U jako tytuł Virtual Console,
- Zero Escape: Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors (Visual Novel),
- Ghost Trick: Phantom Detective (Przygodówka, gra logiczna),
- Mario & Luigi: Partners in Time (RPG) – dostępne również na Wii U jako tytuł Virtual Console,
- New Super Mario Bros. (Platformówka 2D) – dostępne również na Wii U jako tytuł Virtual Console,
- The World Ends with You (RPG),
- Metroid Prime: Hunters (Adventure FPS) – dostępne również na Wii U jako tytuł Virtual Console,
- Might & Magic: Clash of Heroes (Strategia, RPG),
- Ninja Gaiden: Dragon Sword (Akcja),
- Picross 3D (Gra logiczna) – dostępne również na Wii U jako tytuł Virtual Console,
- Contra 4 (Akcja),
- Okamiden (Przygodówka akcji).
Polecane przeze mnie gry na GameBoy Advance:
- The Legend of Zelda: A Link to the Past (Przygodówka akcji),
- Pokemon Ruby / Sapphire / Emerald (RPG),
- Pokemon FireRed / LeafGreen (RPG),
- Wario Land 4 (Platformówka 2D),
- Kingdom Hearts: Chain of Memories (RPG),
- Golden Sun (seria) (RPG) – dostępne również na Wii U jako tytuł Virtual Console,
- Metroid Zero Mission (Przygodówka akcji) – dostępne również na Wii U jako tytuł Virtual Console,
- Metroid Fusion (Przygodówka akcji) – dostępne również na Wii U jako tytuł Virtual Console,
- Mario & Luigi: Superstar Saga (RPG) – dostępne również na Wii U jako tytuł Virtual Console,
- Super Mario World: Super Mario Advance 2 (Platformówka) – dostępne również na Wii U jako tytuł Virtual Console,
- The Legend of Zelda: The Minish Cap (Przygodówka akcji) – dostępne również na Wii U jako tytuł Virtual Console,
- Sonic Advance 3 (Platformówka 2D),
- Final Fantasy IV/ V / VI Advance (RPG),
- Dragon Ball: Advanced Adventure (Akcja, Beat 'em up),
- Dragon Ball Z: Buu's Fury (RPG),
- Fire Emblem: Sacred Stones (Strategia) – dostępne również na Wii U jako tytuł Virtual Console.
Nintendo DSi / Nintendo DSi XL
Europejska premiera: 03.04.2009
Procesor: 133 MHz ARM946E-S i 33.514 MHz ARM7TDMI (2 procesory)
Pamięć: 16 MB PSRAM
Dysk: 256 MB + karta SD do 32 GB
Dodatkowe: 2 ekrany, z czego dolny dotykowy, dwie kamery 0.3 MP, Wi-Fi 802.11 b/g, gniazdo na kartę SD
Kompatybilność wsteczna: NIE
Blokada regionalna: Tak
Procesor: 133 MHz ARM946E-S i 33.514 MHz ARM7TDMI (2 procesory)
Pamięć: 16 MB PSRAM
Dysk: 256 MB + karta SD do 32 GB
Dodatkowe: 2 ekrany, z czego dolny dotykowy, dwie kamery 0.3 MP, Wi-Fi 802.11 b/g, gniazdo na kartę SD
Kompatybilność wsteczna: NIE
Blokada regionalna: Tak
Multiplayer: Bezprzewodowy lokalnie/przez sieć
W 2009 roku na rynku pojawiło się Nintendo DSi, zaś rok później Nintendo DSi XL. Podobnie jak wyżej – oba modele różnią się tylko gabarytami oraz baterią. Nintendo DSi / XL ma lepsze parametry techniczne niż swój poprzednik, a także dwie kamery. W tej wersji konsoli pojawił się sklep Nintendo DSi Shop zawierający różne gry cyfrowe. Nie znajdziemy tu jednak pełnych wersji gier, ani Virtual Console. Żaden model Nintendo DSi nie jest kompatybilny wstecz z grami GameBoy Advance – slot a cartridge został usunięty z konsoli. Kieszonsolka ma blokadę regionalną, ale tylko na swoje, ekskluzywne gry. Wszystkie gry NDS, niezależnie od regionu działają bezproblemowo na tej konsoli.
W Nintendo DSi poprawiono wszelkie funkcje sieciowe. Konsola rozpoznaje nowsze zabezpieczenia sieci, ma rónież domyślnie zainstalowaną przeglądarkę internetową oraz odtwarzacz muzyczny. Podobnie jak w przypadku Wii, wszystkie zakupy są przypisane do konsoli. W razie poważnego uszkodzenia sprzętu, zakupione tytuły przepadają. Dane z Nintendo DSi można przenieść do Nintendo 3DS za pomocą aplikacji system transfer, którą uprzednio trzeba pobrać ze sklepu. Warto mieć na uwadze, że 31 marca 2017 roku usługa Nintendo DSi shop zostanie całkowicie zamknięta. Gry, które są w tym sklepie, są również dostępne na Nintendo 3DS eShop, nie wiadomo jednak jeszcze czy będzie możliwe ich kupno na nowszej konsoli za rok.
Niezależnie od wyboru konsoli, każda z nich w swoim podstawowym zestawie zawiera w pudle wszystkie niezbędne instrukcje i okablowanie potrzebne do rozpoczęcia gry.
Gry TYLKO na Nintendo DSi:
W 2009 roku na rynku pojawiło się Nintendo DSi, zaś rok później Nintendo DSi XL. Podobnie jak wyżej – oba modele różnią się tylko gabarytami oraz baterią. Nintendo DSi / XL ma lepsze parametry techniczne niż swój poprzednik, a także dwie kamery. W tej wersji konsoli pojawił się sklep Nintendo DSi Shop zawierający różne gry cyfrowe. Nie znajdziemy tu jednak pełnych wersji gier, ani Virtual Console. Żaden model Nintendo DSi nie jest kompatybilny wstecz z grami GameBoy Advance – slot a cartridge został usunięty z konsoli. Kieszonsolka ma blokadę regionalną, ale tylko na swoje, ekskluzywne gry. Wszystkie gry NDS, niezależnie od regionu działają bezproblemowo na tej konsoli.
W Nintendo DSi poprawiono wszelkie funkcje sieciowe. Konsola rozpoznaje nowsze zabezpieczenia sieci, ma rónież domyślnie zainstalowaną przeglądarkę internetową oraz odtwarzacz muzyczny. Podobnie jak w przypadku Wii, wszystkie zakupy są przypisane do konsoli. W razie poważnego uszkodzenia sprzętu, zakupione tytuły przepadają. Dane z Nintendo DSi można przenieść do Nintendo 3DS za pomocą aplikacji system transfer, którą uprzednio trzeba pobrać ze sklepu. Warto mieć na uwadze, że 31 marca 2017 roku usługa Nintendo DSi shop zostanie całkowicie zamknięta. Gry, które są w tym sklepie, są również dostępne na Nintendo 3DS eShop, nie wiadomo jednak jeszcze czy będzie możliwe ich kupno na nowszej konsoli za rok.
Niezależnie od wyboru konsoli, każda z nich w swoim podstawowym zestawie zawiera w pudle wszystkie niezbędne instrukcje i okablowanie potrzebne do rozpoczęcia gry.
Gry TYLKO na Nintendo DSi:
- Foto Showdown (Gra turowa) – brak wersji europejskiej,
- Picture Perfect Hair Salon (Symulator),
- System: Flaw (Akcja) – brak wersji europejskiej,
- Face Training: Facial Exercises to Strengthen and Relax from Fumiko Inudo (Symulator?).
Moim zdaniem: Nintendo DS to konsola, przy której spędziłem mnóstwo, mnóstwo godzin. Mój faworyt wszystkich generacji. Nigdy nie widziałem sensu w kupnie Nintendo DSi Trzeba przyznać, że ma bardzo dobry ekran, ale długość działania baterii jest bardzo krótki. Gry ekskluzywne widać powyżej – chyba nie warto się nimi interesować. Pod tym linkiem natomiast jest lista gier, które wspierają dodatkową moc obliczeniową konsoli i tutaj równiez niewiele tytułów jest warta uwagi. Nie polecam tej konsoli – lepej dopłacić 100 zł i mieć Nintendo 3DS ze wsparciem dla wszystkich wyżej wymienionych gier + nowe tytuły. Nintendo DS polecam ludziom, którzy mają jeszcze nadzieję pograć w gry z GBA. Zainwestujcie w wersję Lite – ma bardzo dobry ekran, a bateria starcza na kilkanaście (!!) godzin grania. Uważajcie jednak na stan techniczny. Ekrany dotykowe w każdej konsoli Nintendo są bardzo odporne, czego niestety nie można powiedzieć o przyciskach L i R.
Kochani, z mojej strony tyle. Zebranie tych wszystkich informacji do kupy wymagało sporo wysiłku i czasu. Mam nadzieję, że moje doświadczenia z wyżej wymienionymi konsolami rozjaśnią wam nieco różnych wątpliwości. Nie będę się skupiał już na starszych systemach – to sprzęt retro dla kolekcjonerów pełną gębą. Nie dodam tutaj nic nowego, a i nowych graczy nie zainteresuję starociami. Moim zdaniem, na chwilę obecną 3DS i Wii U to najlepszy wybór dla gier ekskluzywnych.
Kochani, z mojej strony tyle. Zebranie tych wszystkich informacji do kupy wymagało sporo wysiłku i czasu. Mam nadzieję, że moje doświadczenia z wyżej wymienionymi konsolami rozjaśnią wam nieco różnych wątpliwości. Nie będę się skupiał już na starszych systemach – to sprzęt retro dla kolekcjonerów pełną gębą. Nie dodam tutaj nic nowego, a i nowych graczy nie zainteresuję starociami. Moim zdaniem, na chwilę obecną 3DS i Wii U to najlepszy wybór dla gier ekskluzywnych.
Dzięki za ten artykuł, ponieważ miałam ostatnio ogromny dylemat na jaką konsolę powinnam postawić. Myślałam o xboxie, ale w końcu zdecydowałam się zamówić Playstation 4 i już nie mogę się doczekać aż do mnie przyjdzie. Mam zamiar zagrać sobie w kilka wyścigówek i oczywiście w Fife.
OdpowiedzUsuń